העצמה להורים לילדים מיוחדים

צור קשר

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

העצמה להורים במשפחות מיוחדות

 13% מהילדים בישראל נחשבים לילדים עם צרכים מיוחדים לכל ילד כזה הורים המתמודדים עם האתגרים המיוחדים בגידולו וחינוכו במקביל לאתגרי החיים הרגילים.

בשל הנסיבות המיוחדות, רבים מההורים לילדים עם צרכים מיוחדים מוצאים עצמם מתקשים לעמוד תחת העומס הנדרש להתמודד עם הפרנסה, העבודה, הבית והטיפול בילד המיוחד. הם נמצאים בדילמות קבועות וקשות במקום העבודה, ובמקרה החמור יותר, מוצאים עצמם מחוץ למעגל העבודה לתקופות ארוכות, עד לתחושת קושי להשתלב מחדש בתעסוקה.

הדבר גורר עמו היבטים כלכליים גם בהווה וגם לטווח ארוך (פנסיות וכדומה), ערעור הדימוי העצמי, קשיים רגשיים, תחושת אשמה, תסכול, אובדן כוחות, קשיים חברתיים.

הורים במשפחות מיוחדות מגיעים למקום עבודה בנקודת נחיתות, סטיגמות ואפליה, המובילה לעתים מעסיקים להעדיף אחרים על פניהם אם בקידום ואם בקליטה לעבודה. דבר הגורם להורים חשש רב לספר ולשתף על הקושי בבית. הבדידות והניכור גדלים, התסכול גדל, התפקוד התעסוקתי יורד, היחסים במשפחה מתערערים לעתים עד פירוק המשפחה.

במסמך שפרסם משרד הכלכלה והתעשייה ב-2016 נאמר שבין 62%  ל- 66% מההורים הביעו צורך בסיוע בחזרה לשוק העבודה למשרה רצויה ו- %53 – %59 הביעו צורך בליווי ואימון להחזקת המשרה אותה הם ממלאים בארגון (בהתאמה לרמת המוגבלות של הילד).

ידוע שרמת הדחק שחווים הורים לילדים מיוחדים מושפעת מהמשאבים שהם מזהים שיש להם או שמרגישים שחסרים להם.

יצירת קבוצת תמיכה הורית הבנייה מחודשת של הכוחות שהתערערו, הבנת היכולות החדשות שנרכשו, זיהוי המשאבים, הכרת המגבלות והדרך להתמודד איתן, הבניית לכידות משפחתית, יצירת תמיכה ארגונית בהורים המועסקים, כל אלו יכולים לתת להורים במשפחות מיוחדות אופק תעסוקתי איתן יותר, שיעזור למשפחה בהיבט הכלכלי, בהיבט הרגשי, החברתי וביצירת מודל חיובי לילדי המשפחה.

אימון להעצמה אישית יוכל להוות את השלב הבא בתמיכה בהורים אלו, הוא יספק להם כלים ואסטרטגיות להתמודדות יומיומית, שיאפשרו להם לפגוש את האתגרים בצורה יותר יעילה ומאוזנת.

גם סדנאות להעצמה אישית יעזרו להורים. באמצעותן הם יקבלו את ההזדמנות להתמקד בעצמם, לחזור ולפתח את היכולות שלהם, ולהפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמם – דבר שבתורו יוכל להשפיע באופן חיובי על המשפחה כולה.